Popular Posts

Monday, June 1, 2015

TANDA TANDA KEMATIAN BAGI INSAN MUKMIN

                              
                                 TANDA TANDA KEMATIAN
daun hijau akhirnya kering menguning dan akhirnya gugur.


Bila langit gelap, angin berasa sejuk, itu tanda hari hendak hujan.
Bila ayam berkokok  diwaktu dini hari atau tengah malam, itu tanda ada malaikat yang berkumpulan lalu hadir
Begitu juga  ada tanda tanda pada diri manusia apabila kematian  datang  menjemputnya.

Allah swt menganugerahi  ilmu kepada orang mukmin yang sentiasa teliti dan sentiasa awasi maut.

Ada beberapa taraf perubahan yang akan menjadi  sebagai tanda bagi dirinya.
Ia berlaku pada 100 hari,40 hari, 3hari dan 1 hari.

Waktu yang perlu kita amat amati  dalam seharian  adalah bermula daripada waktu asar . Waktu asar ialah pertukaran waktu terang kewaktu gelap.



Masa 100 hari  daripada kematian,
anda akan merasa  dari hujung ubun ubun rambut hingga hujung  kaki,  menggigil, berketar yang sangat kuat dari biasa. Anda akan dapat rasai.  Bagi sesiapa yang berusaha mengenali diri nya,  , akan merasai indah dan nikmat. Bagi yang lalai, dia akan berlalu tanpa merasai apa apa  pengaruh.
Dalam masa ini, anda seolah olah bersua dengan imej diri anda. Benar rupa anda.

Masa 40 hari menjelang kematian,
Pada waktu Asar, jantung akan terasa berdenyut  denyut dengan  denyutan yang dapat kita rasai. Waktu tak lama daun yang tertulis nama anda di Lauh Mahfuz akan jatuh  gugur. Malaikat maut akan mengambil daun itu dan mulai  dari saat  itu, ia  akan mengikuti anda setiap  detik masa.

Masa 7 hari menjelang maut, 
Anda akan di uji dengan didatangi sakit, dahaga dan  berselera  hendak  makan bermacam macam. Tekak hendak makan ini dan itu. Kebiasaannya orang yg  sakit akan kehilangan  selera makan, tapi tidak pada anda.

Masa 3 hari menjelang maut,
Anda akan merasai denyutan di tengah dahi. Jika anda meletakkan tangan kanan anda  dengan memegangi tengah kepala anda, kemudian anda lihat ke penggelangan tangan tersebut, anda akan melihatnya  hampir  terputus , jarak pengelangan tangan tersebut seolah olah tak bersambung . Jika  tanda ini telah wujud, yakinilah  alamat kematian anda telah tiba ..
Anda  dinasihat berpuasa agar perut anda sedikit makanan dan tidak menanggungi terlalu banyak najis. Ini agar memudahkan orang mengurusi jenazah anda.

Masa 1 hari menjelang maut.
Diwaktu asar, anda akan merasai denyutan di ubun ubun. Ini bermakna anda tidak akan  sempat hidup untuk waktu asar esok hari.  Jika anda meraba dan rasa  hujung kemaluan anda.  Besi kusani  kejantanan dihujung kepala akan hilang. Lembut  saja

Tanda orang yang berbahagia dan akan mati sebagai  Husnul  khotimah akan merasa  sejuk di bahagian pusar, kemudian menggeliling pinggang dan naik ke tenggorok . .. Maka dalam keadaan begini, anda ucapkan berbanyak kalimah syahadah.



Imam Ghazali mengenali tanda tanda ini. Disaat kematian dirinya, beliau siap mandi dan berwuduk. Dengan berkain kafan, beliau menanti malailat maut untuk menjemput rohnya kembali ke hadrat allah swt.



No comments:

Post a Comment

SAY WHAT YOU THINK OF THIS ARTICLE.