Popular Posts

Wednesday, June 3, 2015

NIKMAT AKHIRAT BERKURANGAN BILA DI AMBIL BERLAZAT DIDUNIA




        SETITIK NIKMAT DUNIA DARI  SEPENUH LAUTAN

Hakikat mengecapi  keseronokan dan kenikmatan dan kelazatan dunia.

Kita sekadar mengambil kenikmatan didunia secara sah iaitu duit gaji bersih dari titik peluh sendiri, tidak makan rasuah, tidak tipu dalam berniaga atau tipu secara halus haq orang lain. Makan pakai  semula  halal, akan tetapi  apabila kita  mengecapinya  semata mata untuk kepuasan diri sendiri, akibat dari dunia ini, kenikmatan kita di akhirat  akan  berkurangan.

Kisah hikayat Syaidina Omar Al-Farouq.
Hadrat Khalid Al-Walid menjamu Syaidina Omar Al-Khattab pada suatu hari.Khalid menyediakan makanan yang enak dan sedap.Melihat hidangan Syaidina Omar berkata : " Makanan yg sedap sekarang ini akan kita makan, tetapi bagaimana kah nasib orang orang fakir dari para sahabat muhajirin yg meninggal kerana belum pernah merasai kenyang walaupun dari rasa roti sa'ir.( roti yg tersangat kurang mutunya-buruk )?
Maka jawab Khalid Al-Walid :
" Oh, ya Amirul Mukminin, bagi mereka sudah ada syurga.Mereka sudah dapat ganjarannya ".
Omar berkata :
" Oh, kalau begitu,kalau mereka sudah dapat syurga dan kita hanya dapat makan makanan yg sedap sedap ini saja?, Wah.....alangkah celakanya kita, kerana makanan yg sedap ini,adalah sangat jauh bezanya antara kita dengan mereka."
Syaidina Omar memiliki pemahaman bahawa kalau kita bermewah mewahan didunia,  nanti dikehidupan Akhirat akan kurang ganjarannya.
Maknanya kita telah mengurangi ganjaran dalam syurga nanti.
Tak salah nak makan sedap sedap, tapi di sana nanti jangan cemburi pada orang yang dapat lebih.
DULUKAN AKHIRAT MU

 Dimana mereka yang mulia disisi Allah swt ?


Di zaman dulu pada zaman datuk nenek kita dari ulama yang luhur murni, seolah olah yang menjadi raja dapat  berkuasa sepenuhnya, tetapi sekarang kita kehilangan kekuasaan itu, dulu kita menjadi pahlawan berkuda, namun sekarang kita berjalan seperti pengemis dan merayu  ikhsan dari manusia kafir.
Perasaan kita gerun dangan nama AMERIKA, lutut kita mengeletar bila di ancam perang. Nama jihad sungguh mengerikan sanubari ( jiwa sanubari ini setaraf jiwa binatang )

Jika ada yang bertanya : “ Kita tidak mesti mengambil dunia kerana perlu untuk makan dan lain lain, bagaimana boleh bersikap zuhud.”
Jawab : “ Hendaklah diketahui bahwa adanya hukum zuhud ialah berkaitan dengan  barang barang yang berlebih lebihan dari keperluan yang digunakan untuk kesihatan dan kesegaranadan dengan tujuan agar dapat .mengerjakan ibadah kepada Allah swt   dan bukan tujuan untuk berpoya poya atau bermewah mewahan.

Jalan keluar selamat ?
Hanya pakaian TAQWA DAN  MAKRIFAT. Mengenali rohani diri.. 

No comments:

Post a Comment

SAY WHAT YOU THINK OF THIS ARTICLE.