Popular Posts

Wednesday, December 28, 2011

PERKATAAN ALLAH ADALAH TERLALU HEBAT.

Diantara kehebatan Allah ada lah ciptaan nya.
         
  KALAM ALLAH SWT  adalah terlalu hebat. Para sahabat Nabi Muhammad dapat merasai kesan perkataan Allah. Mereka menyakini bahawa perkataan yang disampaikan  oleh utusan Allah yang  bernama Muhammad saw  adalah benar  benar daripada Allah. Ayat ayat wahyu yang dibaca oleh Muhammad benar benar mengesankan hati mereka.Lantas air mata bercucuran. Hati menjadi lembut dan sebak.
             Allah sendiri berfirman tentang kesan ayat ayat  Al-Quran terhadap para sahabat Rasullullah saw.Allah berfirman : ,,,,,,,,
                             " dan apabila mereka mendengar apa yang di turunkan kepada Rasul ( Muhammad ) kamu dapat melihat mata mereka berlinangan air mata di sebabkan kebenaran yang telah mereka ketahui . ( Al- Maidah 83. )
Manakala para malaikat pula bertindak berlainan tatakala mendengar firman Allah swt. Oleh kerana begitu hebat perkataan Allah swt, para malaikat saling memukul sayap sayap mereka.
Nabi bersabda : Apabila Allah menetapkan sesuatu di langit, para Malaikat akan memukulkan sayap sayap mereka kerana ketakutan dan kepatuhan kepada perkataan Allah Swt. Ketetapan Rabb ( tuhan) mereka mengeluarkan bunyi kepada mereka  seperti bunyi ( gemerincing ) rantai di atas batu yang licin.Apabila hati mereka agak berkurangan rasa takut, mereka bertanya  satu sama lain, apa yang di firmankan oleh Rabbmu.? Mereka menjawab bahawa  apa saja yang Dia perkatakan, adalah  kebenaran. dan Allah swt, Dia lah maha tinggi lagi maha Benar. ( Hr. Bukhari ) 

MASJID JAMEK DELHI SEKARANG 2011
             Dulu. dimasa zaman kerohanian, terdapat seorang sufi  di satu sudut pintu masuk  masjid delhi . Dia di anggap gila kerana setiap waktu kedengaran kalam merapu terpancut dari mulutnya.Perkataannya kedengaran dengan jelas begini : 
" Engkau bukan tuhan ku dan aku bukan hamba mu . Oleh itu kenapa aku harus patuh kepada mu ? "
Perkataan ini di wirid berulang ulang setiap hari.Tiada seorang  pun yang datang bersolat berhenti dan bertanya akan makna dan maksud perkataannya itu. Mereka sekali pandang dan dengar, terus menghukum, dia sebagai orang gila. Kalamnya di anggap kalam yang tidak masuk akal. Hingga lah pada suatu hari,datanglah seorang pemuda lalu bertanya apa erti perkataannya itu.
MUNGKIN DISINILAH SISUFI ITU BERMUJADAH
Terlihat wajah yang gembira, apabila sudah sekian lama, baru ada seorang pemuda yang peduli untuk bertanya.
" Aku beranggapan sudah tiada orang yang berakal di seluruh delhi lagi.Rupa rupa masih ada seorang pemuda cerdik di Delhi.Kebanyakkan yang lalu lalang disitu, adalah orang orang yang suka membuat keputusan sebelum bertanya dan mengerti keadaan yang sebenar.Mereka menghukum tanpa mengerti.Bertanya lah." kata ahli sufi itu. "  Maksud perkataan aku adalah kalam celaan kepada nafsu aku yang tidak henti henti menyerangi . Aku lawan setiap kali aku di serang. Aku katakan kepada nafsu bahawa dia bukan tuhanku yang selayaknya aku patuhi.Manakala diri aku bukan hamba nafsu.Justeru itu kenapa aku harus mentaati nya.?
 Kebodohan pertama manusia banyak ialah membuat keputusan sebelum bertanya.

No comments:

Post a Comment

SAY WHAT YOU THINK OF THIS ARTICLE.