Popular Posts

Thursday, April 30, 2015

PEJUANG PEJUANG DI CELAH CELAH KELANGKANG PENJAJAHAN.

               PENJAJAHAN BARAT dari segi fisikal dan ideoligi  masih berlaku di Tanah Bumi Melayu Nusantara.

SANJUNGAN  SONGSANG TERHADAP  PAHLAWAN NEGARA    YANG HAKIKI.

Melihat MANIPULASI LICIK  terhadap  politik masyarakat Islam sedunia, meneliti  punca unsur penindasan yang membawa  kelemahan juseru kebinasaan  dan  memerhati fenomena longgarnya pegangan umat melayu terhadap syariat agama Islam, menuntut kita menelusuri sejarah asal usul kita
TOK JANGGUT DIGANTUNG DAN DI CAP PEMBERONTAK
Melihat foto jenazah Tok Janggut, Tok Bahaman dan lain-lain membuatkan hati amat tersentuh. Tidak terfikir bagaimana Inggeris si Penjajah durjana boleh diterima masuk dan bertapak di tanah air ini ketika berlaku 'vacuum of power' setelah Jepun meninggalkan kita. Alangkah baiknya jika kita teruskan memerintah negara DAN tolak sahaja kehadiran mereka.
Tidak terfikir sama sekali bagaimana  ada  anak bangsa  boleh   bermuka-muka dengan musuh negara sehingga sanggup menjadi balaci membunuh penjuang bangsa sendiri dan menghina jenazahnya sedemikian rupa. Hairan bagaimana bangsa yang merempat kenegara ini sebagai  sepoi sepoi Inggeris, diterima sebagai warganegara ?
Sama sahaja bentuk peristiwanya baik di Malaysia mahupun di Indonesia.

Sedikit demi sedikit kisah sebenar hilang dari lakaran sejarah. Akhirnya generasi ini terkeliru siapa sebenarnya pejuang sebenar yang harus dijulang dan disanjung namanya. Siapa pula pengkhianat negara yang menyebabkan kita terJAJAH   dan  TERHAMBA  sejak dulu,  kini dan  mudah mudahan tidak sehingga  selama-lamanya..?

Kenapa jadi begitu. Lemah sangat kah Melayu waktu itu dan kini  atau jiwa kita sememangnya bacul dan kecil,

Kita selaku waris pejuang yang teraniaya, juga waris pengkhianat yang mendapat nama dan laba dunia ini harus berhenti sejenak dari larian obor dan sengketa mengejar kuasa dan laba. Kita harus segera bangun dari lena demi kesejahteraan anak cucu kita.

Tidak untuk menyalahkan sesiapa atas segala keterlanjuran yang begitu banyak telah dilakukan sekian lama. Yang pasti, buruan kekayaan dan kuasa yang bersandarkan kekuatan semangat dan kebijaksanaan peribadi semata-mata tidak akan membawa kejayaan buat kita selagi tidak bertunjangkan kekuatan kefahaman, akidah dan disiplin beragama.



Pengorbanan yang membuahkan kejayaan Rasulullah SAW dan para sahabat membangun ummah dan agama ini adalah sumbangan kasih  mereka untuk kita . Sedikit sebanyak kejayaan yang kita  'sempat'  kecapi sekarang ini juga atas jasa sebahagian jasa dari orang tua kita.
Demikian juga kejatuhan agama, negara dan ummat ini akibat dari kelalaian serta kesilapan ulamak dan umarak sebelum kita.  Akibatnya ramai nenek moyang kita yang berjaya diperkotak-katikkan oleh musuh agama dan negara, sehingga tergamak melakukan pengkhianatan terhadap saudara, agama dan negara sendiri.

Kita tidak boleh mendabik dada dengan kejayaan orang terdahulu jika kita sendiri hanya duduk dan bercakap sahaja tidak mengusahakan suatu apa. Kita juga tidak perlu menyalahkan diri sendiri dengan kelalaian dan pengkhianatan nenek moyang kita. Yang penting apa usaha kita untuk membangunkannya semula?
 
QS: 2. Al Baqarah 141.
 Itu adalah umat yang telah lalu; baginya apa yang diusahakannya dan bagimu apa yang kamu usahakan; dan kamu tidak akan diminta pertanggungan jawab tentang apa yang telah mereka kerjakan.

Kini, Bumi ini tidak lagi dimiliki oleh anak cucu Melayu. Hakikat ini harus ditelan pahit.
Penjajahan  oleh klon British . Bangsa yang kini berjaya menjerma sebagai warga baru tanah Malayu. Kaum yang rakus tidak pernah cukup. bangsa yang sentiasa terhambat dan terseksa berada di bawah pemerintah segelintir kaum melayu yang korap dan berpoya poya.



Ayuh bersatulah semua. Hentikanlah pengkhianatan terhadap tanah air tercinta ini, samada pengkhianatan dalam apa jua bentuk.
Ingatlah kaedah licik penaklukan Palastine oleh Israel yang membeli tanah-tanah mereka sedikit demi sedikit.     Akhirnya secara perundangan mereka sudah mula ada kuasa dan tidak boleh diusir begitu sahaja.
Mahu disalahkan siapa jika nanti tanah-tanah ini juga dapat dibeli dan dikuasai oleh orang asing yang kaya raya?
 Jika nanti kuasa memerintah 'sementara' ini pun terlepas semula ke tangan mereka dan anak cucu kita tertindas di mana mana?

Mari sama-sama bermuhasabah diri. Selamatkanlah negara, agama dan umat ini dari kehancuran yang tidak terperi.

No comments:

Post a Comment

SAY WHAT YOU THINK OF THIS ARTICLE.