Popular Posts

Thursday, April 11, 2013

JAULAH KE - DANAU TOWUTI : MASAMBA

DANAU TOWUTI  -  DANAU YANG MASIH  ' VIRGIN '  AND     'UNTOUCHABLE'...INDAH DAN DAMAI..
                      ( A LARGE LAKE  IN  SOUTH OF SULAWESI , still unexplored and virgin as
                          a naive village girl. Pure and clean - nature beauty )
DANAU TOWUTI - LAKE TOWUTI
CLEAR WATER CRYSTAL.
THE DEPTH IS UNKNOWN
KOLEK/  PERAHU  INI BANYAK DI GUNA OLEH ORANG TEMPATAN.
SEBUAH SUNGAI DI MASAMBA.

WISATA kali ini ialah  Makassar @ Ujung Padang.    Tarikh :26 Mac,2013 - 30 Mac 2013.
  Ahli rombongan dari Malaysia : 4 orang.       Amir: Ustaz KamalNawawi,
                                                                              Dalil : Aku
                                                                              Big Boss @ Juru bicara : Paksu. Sapri
                                                                              Makmum : Anak aku, Muhammad A'tho-illah.
USTAZ KAMALNAWAWI DAN M.ATOILLAH @ ANDAK.
HARI PERTAMA/ SELASA : KETIBAAN DI MAKASSAR.

Kami selamat menjejak kaki di bumi Bandara Sultan Hasanuddin pada jam :1:00 tengahari. Diluar bangunan airport ini agak lengang.Tak ada orang yang berpusu pusu seperti di Medan. Ketibaan kami telah di tunggu untuk dijemput  oleh dua orang pria yang baik budi bahasanya, merupakan anak siswa yang belajar di Universiti di Makassar,   Irfan dan Iqbal. Mereka terus membawa kami ke surau berhampiran untuk solat, kerana waktu dzohor  telah  lama
berlalu...Kami mendirikan solat jamak takdim dan terus dibawa ke sebuah rumah sewaan  rakan sekampong,  irfan. Ada ikatan kekampongan yang erat diantara mereka yang berasal dari daerah  Masamba,  Luwu. Mereka saling bantu membantu macam orang kelantan di Malaysia..Pak Maros adalah rakan Paksu yang mengundang kami ke Makassar ini.   ( MASAMBA  hampir 400+ km dari kota Makassar ).  Melalui irfan,   Maros, dapat menyusun ketibaan kami dengan pertolongan mereka itu..
"COTO" enak dan mesti cuba.
Berkunjung ke Makassar jadi tidak lengkap ,jika anda  tidak menjamah " coto' , sejenis makanan ala sup mamak kalau dibuat bandingan di Malaysia. Kami mengisi perut kami dengan secukupnya. Aku tambah lagi dengan gadoh gadoh..Ustaz Kamal yang sememangnya peminat  lagu- lagu keroncong yang ke udara di radio Johor, tidak habis habis menyanyikan lagu
 " Gadoh! gadoh! ... "
Pada waktu selepas solat jamak maghrib, kami bertolak ke Masamba dangan bus yang cukup selesa.

Bagi  anda yang suka mengembara tanpa menggunakan kenderaan sewaan , yang mana di Sulawesi Selatan ini agak mahal ( Tarif lingkungan Rp.1juta++ keatas.Manakala  kalau di kepulauan JAWA- bandung, surabaya, Jakarta , sekitar  lingkungan Rp.400,000), anda naik saja bas. Perjalanan  ke tempat tempat menarik untuk pelancong adalah tempat tempat yang jaraknya sememangnya jauh jauh. Perjalanan  memakan masa tidak kurang semalaman.Jarak 100km ,200 km 300 km ada jarak yang biasa. Kalau ramai pelancong luar dari Sulawesi ini merunggut tentang jalan raya yang berlubang, ini sememangnya benar. Tidak ada lawak tentangnya.Jalan yang tidak 'baik' ini ,
MAHASISWA- IQBQL DN ARFAN

BANDAR MASAMBA
menjangkau  hingga berbatu batu

panjangnya.. Kalau anda ke TORAJA, hampir jalan raya nya  pecah pecah serta mendaki dengan lubang dan selekoh yang tidak selamat. Jadi, naiki bas adalah lebih selesa.Bas selesa dan lebih selamat. Hampir kesemuanya  model Mercedes-Benz. Tempat duduk cukup selesa untuk tidor, malah lebih baik dari bas di Malaysia. Andak, dia tidak merasa  bosan kerana di dalam bas ini, dia dapat  "akses "  WiFi yang disediakan ...
Bas kami berhenti di sebuah   tempat untuk solat subuh.  Aku sangat bersyukur dan lega, kerana tidak seperti pemandu bas di Malaysia, mereka tidak berhenti waktu subur. Kejahilan terhadap perintah Allah swt oleh generasi muda di Malaysia perlu ditangani...Kami tiba di Masamba lebih kurang satu jam selepas solat subuh.
MASJID YANG KAMI MULA MULA TIBA.

MASAMBA & PAK MAROS.
AKU & MAROS
MAROS AND WIFE

HARI KEDUA / RABU  :  27 / 4 / 2013

Bas berhenti berbetul dengan Masjid Agung Masamba. Kami dijemput  dengan sebuah kereta  lalu dibawa ke rumah Pak Maros.Kami  bersarapan, mandi dan rehat. Rancangan untuk  ke towuti adalah hari esok pagi. Kesempatan sehari di masamba aku manafaatkan dengan meronda di sekeliling pekan yang sederhana ini. Hasil nya adalah seperti di dalam  foto  di bawah.ini. :
JAMUAN SARAPAN.SENAPANG UNTUK MEMBURU ESOK

SILSILAH KELUARGA YANG MENYAMBUT KAMI DI MASAMBA.

Bandar Masamba sebesar bandar Pontian Besar di Johor,Malaysia.. Ada bank,  pejabat kerajaan dan hotel hotel kecil. Kebanyakkan bandar di Sulawesi selatan agak ketinggalan jika dibandingkan dengan bandar bandar di kepulauan Jawa. Air sungai masih mengalir sihat dan menyegarkan.

Aku tidak  kesempatan  untuk meninjau hati budi dan  perasaan orang nya disini. Mereka adalah orang Luwu.Pada sehari dua bersama mereka, aku anggap mereka  amat mesra dan ada aura keberanian. Sensitif tetap sensitif. Orang di Indonesia agat perasa jika di bandingkan dengan orang Malaysia yang agak kasar.

BEGINILAH GELAGAT KAMI DI MASAMBA...AIR SUNGAI MASIH TERASA DINGIN WALAUPUN KAMI MANDI WAKTU HAMPIR MASUK WAKTU DZUHUR.

ESOK KAMI  INSYALLAH, AKAN  MENAWAN   DANAU TOWUTI.............