Popular Posts

Thursday, April 26, 2012

ALLAH PEMILIK DAN PEMBERI REZEKI - BHG - 1

ALLAH ADALAH PEMBERI REZEKI
PERMASAALAHAN REZEKI.


"  Saya bukan jual diri “   Begitulah reaksi Liena Hangat, seorang penyanyi  Dangdut yang beraksi seksi . Liena menjelaskan bahawa dia hanya berlaku profesional sebagai penghibur dan memohon agar tidak dihentam dirinya yang mencari rezeki sebegitu.


“Kenapa hanya lihat keburukan saya, sedangkan itu tanggungjawab saya sebagai penghibur? Kenapa perlu menjatuhkan saya sedangkan itu sumber pencarian saya? Saya hanya mahu jadi penghibur profesional,” katanya yang dipetik dari portal hiburan popular.
[  Murai.com.my.]

PERTANDA QIAMAT

" Apabila akhir zaman telah tiba, ukuran agama dan dunia manusia adalah Dirham dan Dinar." [ At - Thabrani ]

  Mereka  merompak kerana  duit . Mereka berkeyakinan bahawa duit dapat  memenuhi segala hajat keperluaan. . Duit di 'sinonim 'kan  dengan   " rezeki ".   Didalam tujuan mencari     ' rezeki' ini lah, manusia terhambat ke hulu dan ke hilir, sehingga ada setengah manusia  sanggup melakukan apa sahaja, asalkan dapat duit. Demi duit,  ' halal'   perzinaan,  rasuah. penipuan, ragut, perjudian dan segala bentuk mungkar yang anda sendiri lebih arif hal keadaannya.    Apa itu rezeki ?",  Adakah  semua bentuk duit itu rezeki ?  


Nikmat makanan dan minuman akan di hisab oleh Allah.
APA   ITU ' REZEKI '  ?.


REZEKI  mengikut  erti bahasa ialah ' pemberian '.  Manakala dari  segi istilah   adalah 
' pemberian dari Allah swt. '.  Sumber rezeki  hanya satu, iaitu daripada Allah swt.   Apa apa yang kita perolehi, bukan  semuanya akan menjadi  rezeki untuk diri  sendiri, tetapi rezeki ialah apa-apa saja yang dapat kita manfaatkan, apakah halal atau haram, baik dan buruk, manakala  semua perkara perkara yang tidak  boleh  kita manfaatkan,  berarti bukan rezeki kita melainkan rezeki orang lain. Makan, minum, pakai, kenderaan, rumah untuk berteduh, kesihatan, kegembiraan, kelapangan, kemudaan,  ilmu,  wawasan, keterampilan, kecerdasan berfikir , kefasihan bicara, dan habuan untuk menyebut kalimah ' subhanallah '  pun, merupakan rezeki dari Allah swt.


' REZEKI  '  ADALAH  ' NIKMAT  ALLAH SWT. '
 DAN AKAN DI TANYA DAN DI TUNTUT TANGGUNG JAWAB  KELAK .

Dalam surah 102 –At-Takathur, ada sepotong ayat yang berbunyi :                                                                                          
   ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ  يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيْم .
.[ Selain dari itu, Sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang  segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya)- ayat 8 ]

Ibnu Abbas [ Redha  Allah keatas  dirinya ] berkata :
 “ Tentang kesihatan tubuh dan anggota –anggota nya seperti pendengaran dan penglihatan serta lain lainnya akan disoal. Yakni nikmat – nikmat ini yang dianugerahkan kepada kamu, maka dimanakah kamu mempergunakannya?.

Manakala dalam surah  Bani Israel [ Al- Isra’ – 36 ]. Allah swt berfirman :
    
[ Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.- ayat 36 ]

Rasulullah -( selawat dan salam keatasnya ) bersabda : " Tentang nikmat nikmat Allah swt yang akan ditanya pada hari Qiamat termasuk ketenteraman hati dan kesihatan tubuh.

Mujahid rah. berkata : " Tiap kenikmatan dunia dan kemewahan hidup adalah termasuk nilmat dan semua akan di soal."

BOLEH BUANG AIR ADALAH REZEKI.
Suatu ketika Khalifah Umar ra. berlalu dihadapan seorang yang buta, bisu, tuli, dan sopak. Beliau bertanya kepada sahabat sahabat yang bersama dengan beliau, " Adakah kamu semua  melihat  kenikmatan kenikmatan apa pun pada orang ini ?. Mereka menjawab : " Kami  tidak nampak apa apa  pun  pada orang ini. Beliau berkata " Apakah  dia tidak buang air kecil dengan nyaman ?.

Di suatu ketika yang lain.[  Di waktu kesukaran makanan ] Rasullullah  ( selawat dan salam keatasnya ) bersama  Abu Bakar ra. dan Saidina Umar ra  telah keluar dari rumah masing lalu  berkunjung ke rumah Abu Ayyub al- Anshari ra. { Ringkas cerita ], Mereka telah di jamu oleh Abu Ayub dengan tiga jenis buah kurma, segugus buah kurma yang kering, yang sudah masak dan yang masih muda, serta dihidangkan  dengan masakan  anak kambing   yang di gulai dan sebahagian  lagi  dipanggang.
Setelah masakan siap dan di letakkan dihadapan Rasullullah ( selawat dan salam keatasnya )
Baginda  saw mengambil daging kambing  itu  dan diletakkan di atas roti lalu berkata " wahai Abu Ayyub, hantarkan makanan ini kepada Fatimah r.h.a, kerana ia tidak makan yang seperti ini sejak beberapa hari "


Setelah selesai makan dan telah terasa kenyang, Rasullullah ( selawat dan salam keatasnya ) bersabda : " Roti, daging, kurma kering, kurma basah dan kurma muda," sambil bersabda demikian, berlenang  air mata baginda, lalu bersabda " Demi  Dia  yang memegang nyawaku, sesungguhnya  ini adalah nikmat yang kamu semua akan di soal pada hari Qiamat nanti."
Kemudian Baginda bertakbir kepada para sahabatnya, Beginda bersabda :" Jika kamu sekalian mendapat makanan seperti ini, hendak lah membaca  :
                               " Bismillah - Dengan nama Allah swt ." di permulaan dan apabila  kamu  telah kenyang ucapkan lah :  
                                                                                                                                                  
              اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْذِيْ هُوَ اَشْبَعَنَا وَ اَنْعَمَ عَلَيْتَا فَاَ فْضَلَ.
                                          
  { " Segala puji bagi Allah, yang telah mengenyangkan kami, mengurniakan nikmat Nya kepada kami dan memuliakan kami " }
Sesungguhnya kalimat itu sebanding dengan ini semua.  " [ Diriwayatkan oleh At -Thabrani dan Ibnu Hibban dalam kitab Shahihnya.]


JAUHILAH REZEKI HARAM

Perintah agar menjauhi yang haram, ada tercatit dalam 
surah Al- Mukmunun : 51.
  
" Wahai Rasul-rasul, makanlah dari benda-benda Yang baik lagi halal dan kerjakanlah amal-amal soleh; Sesungguhnya Aku Maha mengetahui akan apa Yang kamu kerjakan.[ al- mukminun : 51 ] "

dan dalam surah al- Baqarah : 172.

 " Wahai orang-orang yang beriman!  makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya. "

BOLEHKAH  MENCARI  UANG / DUIT  MELALUI CARA  YANG HARAM ?

Melancur sebagai perkerjaan, diperbolehkan ke?
Melancurkan diri atau berzina, atau memberikan kesempatan orang lain berzina, atau membiarkan perzinaan adalah termasuk salah satu dosa dosa besar.


Allah berfirman : " Dan jangan kamu menghampiri zina, kerana sesungguhnya itu adalah perbuatan yang keji dan seburuk buruk perjalanan."


Hadith diriwayatkan dari Alhaitsan bin Malik, Nabi saw. bersabda :
"Tidak ada suatu dosa sesudah SYIRIK ( menyekutuhi Tuhan ), yang lebih besar disisi Allah daripada  air mani yang dihantarkan oleh seorang lelaki pada rahim yang tidak halal baginya, [ Hr. Ibnu Abiddunya ]
Lelaki  [ suami ] yang memperkenankan isterinya berzina atau isteri yang berzina untuk keperluan suami dan anak anaknya, tidak dapat menghalalkan zina, bahkan berlipat ganda dosa kerananya.
Terdapat didalam kitab ' Irsyadul Ibad Ila Sabililrosyad, halaman 105 sebagai berikut:
" Dan diriwayatkan pula bahawa orang yang berzina dengan seorang perempuan yang sudah bersuami adalah menimpa dia dan menimpa perempuan itu,separuh dari azabnya ummat ini didalam kubur. Maka apabila tiba hari Qiamat, Allah swt akan menghukumi  suaminya mendapat segala kebaikan lelaki itu yang berzina dengan isterinya . HAL ini apabila perzinaan itu berlaku tanpa pengetahuan suaminya. Tetapi jika perzinaan itu berlaku dalam pengetahuan suaminya dan berdiamkan diri sahaja, nescaya Allah swt haramkan atasnya ( suami ) akan syurga, kerana bahawasanya Allah sudah tuliskan di pintu syurga "  Sesungguhnya engkau ( Jannah ) itu haram keatas orang Dayyuts "-  yakitu orang yang tahu penyelewengan pada ahlinya, sedang dia diam saja dan tidak cemburu ". 
 Begitu lah dengan cara perolehi uang/duit secara haram yang lain, seperti mencuri, pinjam dengan niat menipu, rasuah, menjual arak di pub pub hiburan, jadi penari dangdut, penari tiang secara bogel atau separuh bogel, menjadi pelayan lelaki ( GRO) dan seumpamanya. 
Hanya yang menjadi persoalan yang tinggal, perkerjaan Umum yang samar samar hukumnya, seperti wanita yang berkerja dikantor kantor dengan pergaulan lelaki yang bukan mahram atau wanita berpergian ke tempat kerja dengan memgenakan pakaian yang tidak menutupi aurat.
BERNIAGA DI BUKIT TINGGI.
Bagaimana persoalannya?


 MASAALAH AURAT BAGI WANITA YANG BERKERJA?


Hukum wanita membuka auratnya dimuka lelaki ajnabi atau dihadapan orang yang haram melihatnya, sudah maklum adalah haram.


bersambung di entri part 2,  insyallah.



No comments:

Post a Comment

SAY WHAT YOU THINK OF THIS ARTICLE.