Popular Posts

Friday, July 15, 2011

KEBUN PISANGKU- aktiviti hujung minggu.

            KEBUN PISANG DAN PISANGNYA..

ADA satu pepatah lawak orang Melayu,
" Kalau nak beli kebun, jangan beli kebun Melayu, Kalau nak beli kelambu, jangan beli kelambu orang Cina dan kalau nak beli kereta, jangan beli kereta orang Keling."  Kenapa begitu ?.. Berkenaan  kelambu  Cina dan kereta Keling itu, aku tak nak beri komen, tapi tentang kebun Melayu, aku rasa aku tahu sebabnya....
Kebun orang Melayu
 Orang Melayu, membersihkan kebun, apabila musim buah saja.Dan jenis kebun yang paling sesuai adalah kebun  / dusun durian saja. Tanam sekali, kemudian tunggu hasil.Dalam kebun itu, ada bermacam macam jenis durian. Ada D..., ada durian tembaga, ada durian ganja dan macam macam laa...tapi semua sepokok dua saja.Akibatnya, apabila ada permintaan yang tinggi terhadap  sesuatu jenis duriannya, dia tidak dapat memenuhi ' demand' tersebut.Lagi satu, buah durian tak payah susah susah nak pergi petik, dia gugur sendiri.Ini sesuai dengan resam perangai Melayu.
              Aku membangsat ke Bukit Mertajam ini, tak ada sebidang tanah pun. Aku menyewa rumah berserta tanahnya.Bapa aku ada tanah di Johor Bahru, tapi  entah lah, ada banyak masaalah keluarga  maka aku tak minat nak usahakan.Tanah itu tunggu untuk dI jual saja.OP, terkeluar topik, ...Rumah sewa aku, mempunyai tanah lapang yang agak luas, tapi terbiar berbelukar,hanya tak jadi rimba. Maka setelah mendapat keizinan  Tuan tanah, aku pun memulai lah operasi " bersih two point zero dot dot "
                     BEGINI LAH WAJAH TANAH TERBIAR ITU  SETELAH DI TEBAS DENGAN KUDRAT EMPAT KERAT, BERSENJATAKAN ..PARANG JE.....

Memang benar perhatian orang tua tua dulu, tidak sia sia berbudi dengan tanah........
Buatlah apa yang patut pada dia( ,cangkul dia ke, campak tahi ayam ke tapi jangan di biarkan dia,)  dia  tetap akan membalas dengan sesuatu yang mengembirakan hati......

DAN GANJARAN TITIK PELUH ITU ..Begini lah hasilnya......                                                                                                                         




INI  LAH HASIL NYA. HAYUNAN PARANG DAN SABIT MEMERLUKAN KESENIAN DAN KEPEKAAN  SAMA SEPERTI  HAYUNAN BATANG GOLF DI BERTAM GOLF RESORT JUA

. [ banyak gambar selanjutnya di :        http://washaplu.fotopages.com/  ]




2 comments:

  1. Jenuh nak pi sana dan nak mai sini.Sat jomwalkabout sat washaplu hehe

    ReplyDelete
  2. Dah nama jomwalkabout...kenalah berjalan sikit...tak cramp jari kot...

    ReplyDelete

SAY WHAT YOU THINK OF THIS ARTICLE.