Popular Posts

Monday, December 6, 2010

HIJRAH OH MA'AL HIJRAH DAH JADI ' MAL'HIJRAH.


7 hb.Disember,2010.Berakhir Hijrah1431 dan ".Ahlan wa sahlan wa marhaban " Hijrah 1432.. Apa perasaan anda?. Bagi saya semuanya  bercampur baur, perasaan sinis  di antara berpura pura dan kenyataan .Tahun demi tahun,kita menyambut " maal hijrah".Dan setiap tahun ke tahun keadaan orang melayu islam tak berubah, begitu bersahaja.Teringin aku nak bertanya anda, sedalam manakah  erti hijrah dalam hidup anda?.Apa yang kita mencari dengan hijrah sehingga kita mengadakan sambutan setiap tahun? 
Apa yang kita telah lakukan selama ini.
Yang ketaranya ,negarawan kita hanya mencelup gaya dan budaya barat dan tempek ke hidupan melayu dengan label islam. Lihat saja pada beranika macam 'celeberation' yang memakai label Islam.? Orang barat mengadakan TAHUN BARU kita pun adakan " MA'AL HIJRAH' Barat adakan  " American Idol " , kita pun mengadakan " malaysian idol " Barat buat pencarian ' gadis cantik' kita pun buat pencarian  ' gadis melayu'Barat adakan 'fesyen show' ,kita pun adakan ' busana islam' . Dan lebih memalukan , kita mengadakan ' juara imam - imam muda' Astagfirullah...beristigfarlah...Gila gila paderi kristian dalam 'mem-promote-'kan 'ajaran  kristian', mereka tak segila kita, dengan mengadakan ' pertandingan ' the best priests' kot..Bertambah khusyuk kah kita dengan berimamkan 'juara imam muda'? Atau bertambah sopan santun anak-anak gadis melayu dengan ada nya ramai juara-juara 'Gadis Melayu?.Aduhaaiiii hai Ooo TV3....Maal hijrah akan terus menjadi Mal hijrah. jika kita biar trend hidup kita dikuasai oleh ma'laun-ma'laun yang sendat otak ini.....(MA'AL ertinya Bersama/berserta. manakala MAL ertinya Harta benda )
                                  " Anak Cina bertimbang madat,
                                           Dari Makasar langsung ke Deli,
                                    Hidup di Dunia,biar beradat,
                                             Bahasa tidak di jual beli .

                                     Biar mundek sumur di Cini,
                                          Asal kapal tunjang berkarat,
                                     Biar pendek umur di sini,
                                          Asalkan Amal panjang ke Akhirat.
Apakah signifikasi [ "significance"] dari Hijrah Nabi Muhammad. sallallahu alaihi wa sallam.? Ada setengah-setengah kaum,mengatakah adalah hijrah Nabi Muhammad [ selawat dan salam Allah keatasnya] untuk tegakkan sebuah  kerajaan Islam..Ini pun ada betulnya   tapi bukan sebab utama.Pembentukkan daulah islam terbina dalam proses yang lama ,setelah melalui pengisian yang mantap. Pada kajian saya, asas perjuangan Nabi Muhammad sallallahu alaihi wa sallam adalah mengujudkan serumpun umat yang berjiwa ' dakwah' Membentuk sekumpulan manusia yang kental dengan ujian fisikal dan mental untuk mendukung kerja Nabi mereka yak itu menDAKWAH kan perintah-perintah Allah.  Berlakunya Hijrah adalah diatas perintah Allah Subhanahu wataa'la. Tujuan Hijrah ke Madinah adalah kerana penduduk Madinah telah memberi janji setia dan kesediaan untuk memberi tapak dakwah secara sepenuhnya  pada Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam Adalah menjadi satu fakta yang tidak dapat dinafikan,.Islam tersebar dan di terima ramai adalah melalui kerja yang kuat serta bersungguh dalam dakwah bukan dengan pedang seperti apa yang dituduh oleh kaum yang benci islam..Setiap muslim di galak memberi dakwah keimanan.Dakwah pada kekuasaan Allah,Allah lah Sang pencipta dan Pentadbir semesta Alam tanpa berkongsi dalam pentadbiran nya. Dan percaya penuh pada nasihat Nabi.Muhammad sallallahu alaihi wa sallam.Dan hasil dari sebuah keyakinan ini ialah janji kehidupan yang baik di akhirat.
                                       
     Apakah kepentingan DAKWAH dalam kehidupan muslim? Dengan amalan dakwah sesaorang muslim akan di cucuri dengan HIDAYAH ( petunjuk kebenaran ,terbit dari hati nurani),Keyakinan pada kekuasaan Allah bertambah dan dapat pertolongan dari Allah secara langsung. Malang sekali dimasa kini,semuanya dah menjadi peristiwa nostagia saje.INI adala kesan dari amalan 'sekularism' yang kita pratikkan dalam kehidupan seharian.secara fanatik .[ insyaallah , akan saya tulis dihalaman mendatang] ..Anda dan saya tidak akan merasa kehebatan islam jikalau hati kita kosong dan jauh dari Allah.....
..Aduiihai Hijrah Aduii hai  Pemimpin yang Buta Perut..Anda terus meratah jiwa umat yang telah letak amanah mrerka pada anda..


   Read a story from Rumi...
   " It's a well known fact that a fox is noted for its cowardice ".However the fox which has a lion as a support  behind its back saying to him."Have no fear,my hand is upon  your back",in spite of lacking courage,become  very brave indeed.His new found bravery is of such a nature that he will not hesitate to attack a leopard.The support of the lion had transformed him into no fear.
    In this regard, a story of Jaffar Al- Tayyar.a companion of Prophet Muhammad.( May Peace Upon Him.)
  He ,once a time attacked a fort fortress all my himself. His attack was so fierce that it seemed that the fortress would soon become a prey to the hoofs of his horse.Every single soul in the fortress were so struck by awe that they close the gate and dared not to come out to engage him in battle.
         " A man is all by himself, but his heart which he has in his breast is not like the heart of ordinary men. One man alone, but appears like hundreds of thousands.Do not rely upon numbers.The main thing is the unity of the heart.This is the gift from Allah, which is attained through the acquisition of contact with Him and through rigorous spiritual exercise.This connection,you will not be able to attain while you are in the state of kufr and hiprocrate.[ disbeliever and munafiqin ]..
 
       Million of stars are shining and produce light, but at the rising of the sun,their light become    non-existent. 
TIPS: Tahun Hijrah adalah tahunyang  bepandukan pada  kiraan peredaran bulan  dan di panggil ' tahun Qamariah' ,Malakala tahun yang kita guna pakai harian adalah tahun Masehi atau di panggil tahun Syamsiah dan  ia dikira mengikut kiraan putaran matahari..Ada perbezaan jarak masa dalam kiraan setahun diantara kiraan Qamariah dan 'Samsiah' .Perbezaan ini perlu di ambil berat dalam menentukan masih masuk awal baligh. 
Bila baligh , maka telah di pertanggungjawab menjunjung perintah perintah  Allah.
       Alamat Baligh.ada tiga: Dua alamat untuk kaum lelaki dan tiga alamat untuk kaum perempuan .
       Lelaki :
sicomel ini..dididik atas fahaman apa?
           1 Seawal awalnya .Keluar air mani setelah umur  9 tahun.  
           2 Selewat lewatnya .Telah sampai umur 15 tahun.
       Perempuan :
           1 Seawal awalnya :Keluar darah Haid setelah umur 9 tahun atau kurang sedikit tidak          sampai 16 hari
           2.Keluar air mani setelah umur 9 tahun atau kurang.(Keluar mani sebelum umur 9 tahun
              tidak di kira baligh.)
           3. Selewat lewatnya :Telah sampai umur 15 tahun.

              Masa                            Tahun Hijrah                        Tahun Masehi             Beza    
              Satu Tahun                    354 hari 8 jam 8 minit             365 hari                      11 hari

              Sembilan Tahun             3188 hari 1 jam 12 minit          3285 hari                    99 hari
              Ini bermakna dalam umur 9 tahun masehi ada 3 bulan 9 hari perbezaan masa.
              Seorang anak  gadis  perlu di beri perhatian oleh ibu pada perubahan  umur anak gadis mereka apabila sampai  pada umur 8 tahun  8 bulan 7 hari 19 jam 13 minit. Dan umur 15 tahun masehi pula ialah 14 tahun 6 bulan 19 hari 9 jam 13 minit.

Anak-anak kita di university Malaya,jurusan Islam.
             Kenapa ini mustahak ?
              Anak gadis kita telah dan sedang memasuki alam ' ke wanitaan' Dah mula bercambah perasaan halus untuk di kasihi, dah mula berubah bentuk fisikal dan mula rasa teransang kearah biologikal' drive'.sex.Tempat tidur nya kena di asingkan dari abang abang nya, Perlu pada tempat yang ada 'privasi' .Dan paling penting sekali ialah pertanda bahawa dia tidak di benarkan bergaul bebas dengan bukan muhrimnya dan kena tutup aurat dan solat lima waktu tanpa uzur .
            Okay laa sebelum beredar ,saya mengucapan selamat berusaha di masa mendatang...bersemangat... dan jauhi laa amalan bidaah yang tiada dalil dari Nabi saw atau amalan yang di sandarkan pada Nabi sallahu alai wasallam...




   

    





           
                                                                                                                                              

                                                                                                                                               

 
                                          
                                






    .


                                                 


                                           
                              

No comments:

Post a Comment

SAY WHAT YOU THINK OF THIS ARTICLE.